СПРАВОЧНИЦИ И КАТАЛОЗИ

Съсловни организации

Области и общини

Каталог

НОРМАТИВНА УРЕДБА

Държавен вестник

Български закони

Обществени поръчки

Търгове

Документи и становища

ПОЛЕЗНО ЗА ВСИЧКИ

Финансиране

Студентска информация

Семинари и дискусии

Полезни връзки

А Н К Е Т А
Необходима ли е промяна в подхода по отношение на регионалната политика?

 Да
 Не
 Не мога да преценя


BGtop
Фамилните компании - по-устойчиви при криза
 Facebook

Фамилните компании - по-устойчиви при криза



19.10.2009 / 14:45 - citybuild.bg

Предприемачите са по-консервативни и не гонят бърза възвращаемост.

 

Семейните компании са по-слабо уязвими във времена на икономическа криза, защото собствениците имат по-висока мотивация за запазване на активите си  в сравнение с  назначените  мениджъри. До този извод стигнаха представителите на родната и европейската организация на фамилния бизнес по време на работна среща, която се проведе през уикенда в гр. Сандански.

Специален гост на събитието бе вицепрезидентът на GEEF, Алфонсо Либано, представител и на една от най-богатите испански фамилии.  Като повечето собственици, той заема ръководни длъжности в десет от създадените от него компании, най-голямата от които притежава правата на Кока-кола и Nespresso за Испания, Мароко и още 12 страни в Африка. 

Фамилните компании стават и по-предпочитан работодател, тъй като служителите чувстват по-голяма сигурност, когато знаят за кого точно работят, търсят и намират все повече възможности за развитие и растеж. 

„Фамилният бизнес в България е млад и в голямата си част се управлява от т.нар. „първо поколение”, коментира Либано.

„България е първата страна от Източна Европа, която стана член на FBN (Family Business Network) и GEEF и от 6 компании учредители сега сме 25. В Асоциацията са представени всички сфери на икономиката, производство, строителство и недвижими имоти и услугите”, заяви Христо Илиев,  председател на Сдружение на фамилния бизнес – България.

Въпреки че повечето компании са отчели намаляване на печалбите от началото на световната икономическа криза, семейните дружества се оказват по-стабилни и устойчиви от публичните, тъй като личният интерес е по-силен водещ фактор от „успешното представяне”, за което назначените управители се грижат. А добрите финансови резултати контрастират на факта, че в повечето държави над 40% от всички семейни компании се занимават с „Производство”, „Строителство” или „Търговия на едро и дребно” – едни от най-силно засегнатите от кризата сектори на икономиката.

Данните сочат, че семейните фирми са по-устойчиви, защото  планират по-дългосрочно и далновидно, без да търсят бърза възвръщаемост на инвестициите и печалба на момента. За тях не е проблем, ако една инвестиция се възвърне след 5-10-15 години, когато те ще предадат компанията силна в ръцете не следващото поколение. По-внимателни и консервативни са с инвестициите и си заделят повече резерви, на  които да разчитат по време на криза.

 

 
още от Новини