СПРАВОЧНИЦИ И КАТАЛОЗИ

Съсловни организации

Области и общини

Каталог

НОРМАТИВНА УРЕДБА

Държавен вестник

Български закони

Обществени поръчки

Търгове

Документи и становища

ПОЛЕЗНО ЗА ВСИЧКИ

Финансиране

Семинари и дискусии

Студентска информация

Полезни връзки

А Н К Е Т А
Необходима ли е промяна в подхода по отношение на регионалната политика?

 Да
 Не
 Не мога да преценя


BGtop
Община и архитекти вече работят по проекта за зоната около Централна гара
 Facebook

Община и архитекти вече работят по проекта за зоната около Централна гара



04.07.2018 / 11:59 - CityBuild.bg

Подготвя се Подробен устройствен план.

 

Зоната около Централна гара е транспортно комуникационен, обществен и урбанистичен възел, който има потенциал да бъде развит като Вторичен градски център. Фокусът на конкурса на Европейските архитектурни награди "Визар" за 2018 г. беше върху най-контактната и неразвита част от описаната зона: територията между булевардите "Христо Ботев" и "Княгиня Мария Луиза" и Предгаровия площад, чиито пространствен потенциал остава неоползотворен. Проектните предложения трябваше да отчетат идеите на Общия устройствен план на Столична община и да планират изграждането на разглежданата територия като част от хармоничното бъдещо развитие на София.

 

Проектът на "А и А архитекти", класиран на първо място, залага на коренна промяна във функционирането на градската среда, давайки предимство на хората вместо на автомобилите. Концепцията предлага разнообразни функции и изграждане на подходяща архитекурна и градска среда за оживяване на пространството. Отдаден е респект на важните гледки към града и Витоша, на традиционната квартална структура и на наследството на модернизма от втората половина на 20-и век.

 

 

Обръщане на модела

 

Архитектите предлагат на подземно ниво да се движат автомобилите /като бул. „Мария Луиза" да минава под земята/, а подземното пространство на Ротондата да приеме паркинга и стоянката за таксита. Идеята е на надземните пространства над търговските обекти пред гарата да се движат само трамваи, а мястото да се превърне в повдигнат парк, плавно издигащ се и преминаващ в пешеходен мост, пресичайки жп линията на север.

 

 

 

Придвижването трябва да става, без да се налага хората да се качват и слизат, за да стигат до спирките на метрото и трамвая. Предвиждат се пешеходни озеленени връзки с близките градини "Алжир" и "Майчин дом", с площад „Лъвов мост", както и дълги пешеходни и веломаршрути от центъра на града до северните територии на Централна гара.  

 

 

Подходящ функционален микс

 

Проектът предвижда иновативна енергоспестяваща архитектура, съобразена със средата, с богато озеленяване на фасадите и покривите, реализирана чрез търговски, жилищни, офисни и сгради с културна функция /концертна зала, галерия, музей и артцентър/ с активно навлизане на градската среда в тях и обратно, „отваряне" на партерите и оживяване на ниво терен, както и с обществено достъпни покриви, на някои от които да има барове, ресторанти, уелнес и детски центрове. В приветлива градска среда и сгради с живот 24/7 се предлага още присъствието на дизайнерски хотели и факултет на университет.

 

 

 

 

Оживяване на териториите северно от Централна гара

 

Предвижда се изграждане на нова пътна и пешеходна инфраструктура за връзка между двете страни на жп линиите - автомобилен тунел от запад на гарата като продължение на бул. „Христо Ботев" и широк озеленен пешеходен мост от източната страна на гарата. Според класирания на първо място проект се предвижда създаването на „северен дистрикт" с клубове, барове, културни и спортни обекти, както и площи за развитие на градско земеделие, креативни и експериментални индустрии, а жп заводът да е културен център.

 

 

Умното планиране и публично-частни партньорства могат да променят коренно имиджа на територията, да привлекат инвестиции и да я превърнат в предпочитано място за работа, живеене и отдих, смятат от "А и А архитекти".

 

Ема Димитрова

 

 
още от Новини

още от София

още от Избрано