СПРАВОЧНИЦИ И КАТАЛОЗИ

Съсловни организации

Области и общини

Каталог

НОРМАТИВНА УРЕДБА

Държавен вестник

Български закони

Обществени поръчки

Търгове

Документи и становища

ПОЛЕЗНО ЗА ВСИЧКИ

Финансиране

Студентска информация

Семинари и дискусии

Полезни връзки

А Н К Е Т А
Необходима ли е промяна в подхода по отношение на регионалната политика?

 Да
 Не
 Не мога да преценя


BGtop
Одобриха идеята Бронзовата къща да бъде изградена на мястото на мавзолея
 Facebook

Одобриха идеята Бронзовата къща да бъде изградена на мястото на мавзолея



09.11.2017 / 12:32 - CityBuild.bg

Проектът успя да провокира дълъг дебат в Столичния общински съвет.

 

От 54 гласували, 46 гласа бяха „за", „против" нямаше, а от гласуване се въздържаха 8 общински съветници.

 

Според съветници от БСП е необходимо широко обществено обсъждане за зоната, както и нов архитектурен конкурс. Освен това не е ясно какво точно е Бронзовата къща - инсталация, сграда или скулптура, а за тях има различни наредби по отношение на изискванията за изграждане и поставяне. От БСП попитаха какви точно събития могат да се правят на 50 квадрата площ, има ли становище от НИНКН и какви ще са разходите за поставяне, осветление, охрана и демонтаж на обекта след една година. Имаше предложение след конкурс периодично на мястото да се излагат произведения или да се постави паметник на Хан Аспарух.

 

Според един от вносителите на доклада - Силвия Христова от групата на ГЕРБ и председател на постоянната комисия по архитектура и градоустройство, са спазени всички процедури и са дадени необходимите становища. „По тази наредба не се изискват обществени обсъждания, въпреки това имаше такива още преди да се внесе докладът", каза Христова. "Нашият град поема осветлението и охраната и смятам, че това не струва нещо, заради което опозицията да протестира", каза още тя.

 

Главният архитект Здравко Здравков заяви, че предстои проектът да се разгледа чисто технически, защото Бронзовата къща ще тежи над 20 тона, разпределени на четири крака върху останките на бившия мавзолей, а най-важна е безопасността на хората. Най-правилно е провеждането на конкурс за зоната, но арт инсталацията е добър временен вариант, за да повдигне отново темата за обновяване на пространството, каза още Здравков.  

 

За първи път на заседание на Общинския съвет се говори толкова дълго за изкуство в градска среда, а авторът успя да провокира - което е и силата на съвременното изкуство, беше казано по време на заседанието.

 

 

Височината на временната Бронзова къща на българо-австрийския художник Пламен Деянофф, която прави асоциация с Хрельовата кула на Рилския манастир и пресъздава елементи от възрожденските къщи, ще бъде около 11 метра, а основата й - 7 на 7 метра. Изграждането й ще бъде съобразено с всички законови изисквания, като предстои архитектурно и техническо одобрение и становище от Министерството на културата. Избран е екип за необходимите технически проучвания, увери вчера вечерта директорът на Дирекция „Териториално планиране" в НАГ арх. Бойка Къдрева на последното от поредица обществени обсъждания на идеята.

 

Снимка: CityBuild.bg

 

Поставянето на Бронзовата къща е правителствено предложение на Австрия към България във връзка с културното сътрудничество между двете страни по време на тяхното председателство на Съвета на ЕС догодина. За изграждането на скулптурата-къща на мястото на съборения мавзолей в столицата ще бъдат необходими около 250-300 хиляди евро /по думите на автора/, като половината от сумата ще бъде осигурена от Австрия, а останалата част ще се събира от Столична община, като нямало да се ползват публични средства.

 

Снимка: CityBuild.bg. Пламен Деянофф, посланикът на Австрия в България Роланд Хаузер и заместникът му Томас Щьолц

 

Предвижда се освен естетическо въздействие, във вътрешното пространство от близо 50 кв.м на Бронзовата къща и около нея да се случват различни събития, като конструктивните й „врати" могат да се отварят, каза Деянофф. Според него, в зависимост от ландшафта и часа от денонощието, скулптурата-къща се откроява или почти се скрива.

 

 

Материалите и производството на ажурната Бронзова къща са стрували над 3 милиона евро, които авторът е осигурил чрез продажбата на други свои скулптури и предмети за бита, както и с подкрепата на спонсори. Почти всички повече от 1 000 ръчно отлети и обработени масивни бронзови елементи са готови, каза в отговор на въпрос на CityBuild.bg Пламен Деянофф. Той каза още, че мястото е избрано след много консултации, защото стои празно 20 години и е интересно. Авторът не е обмислял друго пространство, в което да разположи творбата си.

 

Планира се Бронзовата къща да стои на мястото година, като през това време се провокира широк обществен дебат за пространството и се задейства обявяване на нов архитектурен конкурс за т.нар. Зона 3, която включва именно Градската градина и пл. „Княз Александър I". Припомняме, че конкурсът за зоната, при който спечелилият проект на „Никонсулт" ЕООД предвиждаше тунел под бул. "Цар Освободител," пропадна заради жалба на участници.  

 

 

Идеята за Бронзовата къща възниква преди повече от 12 години и еволюира в творчеството на Пламен Деянофф. Това е неговият най-мащабен, най-известен и най-комплексен проект, в който участват много европейски музеи, държавни институции, фондации, галерии, колекционери, меценати и специалисти в сферата на съвременното изкуство, историята, архитектурата и урбанистиката. В CityBuild.bg сме я представяли през 2011 година, когато имаше идея проектът да бъде реализиран на Самоводската чаршия във Велико Търново.

 

Всъщност именно заради родния си град и заради елементи от къщата на баба си и дядо си в Арбанаси у Пламен Деянофф се появява първоначалната идея за Бронзовата къща. В Арбанаси има и комплекс от къщи, които притежават впечатляващи дърворезби, произведения от метал и каменни детайли, както и богат архив от близо 20 000 документи, свързани с историята на България от XIII до средата на XX век. В архива се намират и няколко текста на Льо Корбюзие, посветени на детайлите в средновековната българска архитектура. Инспириран от всичко това, Пламен Деянофф се заема да възстановява липсващи детайли от украсата на къщите и да ги превръща в самостоятелни произведения на изкуството, които са в основата на проекта.

 

 

Структурата на скулптурата е състaвена от редуващи се правоъгълни елементи. Цялостният план води до асоциацията с Хрельовата кула на Рилския манастир.  В същото време стилистиката на скулптурата е съвременна и черпеща вдъхновение от модерната градска среда и съвременните технологии.

 

 

Пламен Деянофф показа различни примери за произведения на изкуството в публични пространства по света, някои от които са го впечатлили и вдъхновили.

 

Снимки: CityBuild.bg

 

В последната фаза от проекта си Деянофф търси материала, от който да бъде изработена Бронзовата къща. За да не се доближава твърде много до архитектурен обект и тъй като е скулптор, той избира бронза като материал. Започва да прави различни скулптури, детски играчки и предмети от бита от бронз, като всяко едно от тях е правено в различни работилници и от различни майстори, за да се запознае с технологията. Именно чрез тяхната реализация и продажба Деянофф събира парите за материала и обработката на елементите за Бронзовата къща. А междувременна в различен мащаб и обем тя успешно гостува в други държави.

 

 

Пламен Деянофф

 

Роден е през 1970 във Велико Търново. Работи и живее във Виена и Велико Търново. Завършва Национална художествена академия в София, след което учи в Pratt Institute, Ню Йорк. През 1997 завършва Akademie der bildenden Künste във Виена с  магистратура по скулптура при проф. Микеланджело Пистолето.

 

Още през 1992 печели наградата на Akademie der bildenden Künste, Виена. Следват наградите: Goldenen Heinrich Friedrich Fuegerpreis der Akademie der bildenden Künste, Виена, Meisterschullpreis der Akademie der bildenden Künste, Виена, Kunstpreis der Stadt Hamburg, Хамбург и др., както и стипендиите: MAK Rudolph M. Schindler, MAK Centre, Лос Анджелис, MOMBUSHO, Musashino Art University, Токио, IASPIS, The Royal Swedish Academy of Arts, Стокхолм.

 

През последните 20 години Пламен Деянофф има в биографията си над 300 изложби, от които 60 са самостоятелни.

 

По-големите самостоятелни изложби са в: MUMOK Museum Moderner Kunst Stiftung Ludwig, Виена, Palais de Tokyo, Париж, MAK, Museum für Angewandte Kunst, Виена, MAMBO Museo d ́Arte Moderna di Bologna, Болоня, Kunstverein Hamburg, Хамбург, 21er Haus Museum für zeitgenössische Kunst, Виена, MSU Museum of Contemporary Art, Загреб, GFZK Galerie für Zeitgenössische Kunst, Лайпциг, L'ELAC, l'espace lausannois d'art contemporain, Лозана, NAK Neuer Aachener Kunstverein, Аахен.

 

Пламен Деянов е участвал със свои произведения в групови изложби в музеи като: Centre Georges Pompidou, Париж, MOMA, Ню Йорк, MOT Museum of Contemporary Art, Токио, MOCA Museum of Contemporary Art, Шанхай, Hamburger Bahnhof, Берлин, Moderna Museet, Стокхолм,  Kunsthalle, Цюрих и много други.

 

Участвал е в биеналетата в Берлин, Шанхай, Прага, Мелбърн и Кайро, както и в европейското биенале Манифеста.

 

Ема Димитрова

 

 
още от Новини

още от София

още от Избрано

още от АРТ