СПРАВОЧНИЦИ И КАТАЛОЗИ

Съсловни организации

Области и общини

Каталог

НОРМАТИВНА УРЕДБА

Държавен вестник

Български закони

Обществени поръчки

Търгове

Документи и становища

ПОЛЕЗНО ЗА ВСИЧКИ

Финансиране

Семинари и дискусии

Студентска информация

Полезни връзки

А Н К Е Т А
Необходима ли е промяна в подхода по отношение на регионалната политика?

 Да
 Не
 Не мога да преценя


BGtop
Първият проектант на релсовия път на „Графа” със забележки към изпълнението
 Facebook

Първият проектант на релсовия път на „Графа” със забележки към изпълнението



19.10.2018 / 13:59 - CityBuild.bg

Те са: обикновени, а не закалени релси, запушени дренажни отвори, твърда подложка и др.

 

Припомняме, че в сряда „Спаси София" съобщи за провело се през изминалите два месеца разследване на процедурата за избор на изпълнител при ремонта на ул. „Граф Игнатиев". От организацията имат съмнения за сериозни нарушения на Закона за обществените поръчки и влагане на неподходящ материал за виброизолация при строителството на трамвайното трасе по ул. „Граф Игнатиев".

 

Активистите разкриват документи, според които месец след старта на строителството по собствена инициатива Столичната община позволява на фирмата-изпълнител „Джи Пи Груп" да ползва материал за виброизолация на трамвайното трасе, различен от изискваният в тръжната процедура. Нещо повече, в хода на избор на изпълнител, фирмата „ПСТ-Груп" е била отстранена именно защото е предложила този материал.

 

След направената от общината промяна, вместо с нов материал, трамвайното трасе по ул. „Граф Игнатиев" е виброизолирано с материал от слепени рециклирани гуми, казват от „Спаси София". "Този продукт не отговаря на изискванията, тъй като освен че не е нов материал, е 3 пъти по-тежък от максимално допустимата норма, заложена в търга." От организацията допълват, че разполагат с експертни становища, според които има вероятност новият материал даже да усили вибрациите около старите сгради на улицата.

 

Поради съмнения за нарушения в тръжната процедура, както и неизпълнението на проекта и техническите му изисквания, проектантът инж. Румен Борисов си е направил самоотвод и е отказал да упражнява авторски надзор, твърдят от „Спаси София".

 

В изпратено до тях становище той казва: "Oтказах се от упражняването на авторски надзор по част „Релсов път" на ул. "Граф Игнатиев" поради неизпълнението на моя технически проект и техническите изисквания на документацията от откритата процедура. Налагаше се да одобря виброизолационна подложка, която въобще не отговаря на проекта, а и има отстранен участник от тръжната процедура, който е предложил същата. Сигнализирах навреме всички участници в строителния процес устно и писмено (в заповедната книга на обекта).

 

Виброизолационната подложка е най-важната част от проекта ми - трамвайните линии са разположени много близко до сградите и са подложени на силни вибрации. По проект тя трябваше да е с много малка коравина и да осигури над 80% намаляването им, в сравнение със съществуващото положение преди реконструкцията. Доставената и монтирана вече подложка е много корава за трамвайни линии и няма да виброизолира сградите в опасния за тях нискочестотен диапазон от 20 до 80 Нz. Вместо да се обърне внимание на подмяната на материалите, Възложителят организира съвет, който да я легитимира. Замяната на виброизолационните елементи и подложката ме поставиха в невъзможност да постигна параметрите в проекта ми, поради което взех решение да се оттегля."

 

 

КАКВО КАЗВА ЗАМ.-КМЕТЪТ ПО ТРАНСПОРТА ЕВГЕНИ КРУСЕВ

 

Според зам.-кмета по транспорта Евгени Крусев промяната не е само в материалите, а и в проекта. "Причината е, че първият проект имаше фрапиращи грешки и ако го бяхме изпълнили, трамваите щяха да се удрят челно. Имаше и забележки по отводняването. Получихме становище от "Столичен електротранспорт", че вместо да се подобрят показателите на релсовия път, те ще се влошат. Затова беше свикан експертен съвет и 29 души единодушно потвърдиха това становище и решиха, че проектът трябва да бъде променен. Затова възложихме поправките на друг проектант", добави Крусев.

 

По думите му в идейния проект е било предвидено да се използват сегашните материали, но при изработването на работния проект проектантът ги е променил. "В момента изпълняваме идейния проект", уточни той.

 

КАКВО КАЗВА ИНЖ. РУМЕН БОРИСОВ1

 

Трамваите се движат по различни коловози за всяка от посоките и „челен сблъсък" няма как да се случи. Релсите са огънати и монтирани като кръгови и преходни криви. По проектираните от него 20 км трасета в експлоатация има много тесни места и криви, но няма „челни сблъсъци", казва той.

 

 

Договорите за проектиране в 2-те фази и договорът за авторски надзор на инж. Борисов са със ОП „София проект". С анекс последният е прекратен по взаимно съгласие на основание на подадената от Борисов Декларация за отказ от авторски надзор.

 

Почти през цялата 2016г. инженерът прави проучвания на материали, среща се в София и Берлин и води кореспонденция с представители на фирми-производителки на подложки, околорелсови елементи и релси. Оказало се, че за конкретния проект могат да се използват материали с по-добри показатели от тези в идейния му проект и в Техническия проект той следните две промени: релсите да бъдат обемно закалени заради по-високата им износоустойчивост и подложката за „плаващи плочи" да бъде от нов материал /полиуретан или каучук/, който да отговаря на изискванията на проекта.

 

КАКВИ СА НАПРАВЕНИТЕ ПРОМЕНИ ОТ НОВИЯ ПРОЕКТАНТ

 

Според инж. Борисов в кривите на ул."Алабин" и ул."Граф Игнатиев" обемно закалените релси са заменени с обикновени, а по света се прави точно обратното - в кривите се монтират закалени релси заради увеличеното странично въздействие от мотрисите, а в правите може и да са обикновени.

 

Дебелината на паветата е намалена от 10см на 6см, като няма техническа причина за това намаление. По-тънките павета са по-неустойчиви и сега за тяхната стабилност се разчита предимно на доброто им залепване.

 

На част от трасето се предвижда допълнително дренаж. Такъв на релсовия път се прави, за да поеме някакви минимални количества дъждовни води, евентуално попаднали в конструкцията от последващи въвеждането в експлоатация пукнатини в настилката. Когато има канал отдолу между коловозите, той изпълнява тази роля и дренаж не е необходим. Според инж. Борисов неговите колеги правят дренаж над канала, но запушват дренажните му отвори в стоманобетонните плочи, които по принцип трябва да осушават пространството под паветата, за да не замръзва там вода.

 

Инж. Румен Борисов има и забележки относно системата за виброизолация. Монтираният около релсата пакет трябва да е с минимална височина от долния му ръб до повърхността на главата на релсата 215 мм. От чертежа на колегите му се вижда, че не е спазено изискването за минимална височина, като то е намалено на 200 мм.

 

 

Системата "плаващи плочи" задължително изисква вертикални фуги до повърхността на настилката. Причината е, че при преминаване на трамвайните мотриси подложката трябва да се деформира в рамките на 1.5-2.5 мм и после да се възстановява - така се поемат вибрациите и се предпазват настилките от сериозни пукнатини. Освен замяната от Столична Община на еластичната подложка с по-твърда такава, не се изпълнява и вертикалната фуга /с изключение на ул. „Алабин", където тя е направена/, казва инж. Борисов.

 

Вертикалната фуга се прекъсва още с наливането на трамвайните плочи - вдясно на снимката

 


И на повърхността няма оформена фуга - трябва да е широка най-малко 15мм


Заключенията са очевидни, казва инж. Румен Борисов. Ако вложената подложка работи, то паважът трябва да се напука над 2-те вертикални странични фуги - на около 40см от външната страна на коловозите. Ако подложката не работи, то паважът няма да се напука, но защо тогава е поставена?

 

Вертикална фуга при паважна настилка долу вдясно - Амстердам

 

1Във връзка с коментарите за първоначалния проект на инж. Борисов по част „Релсов път" за ул. "Граф Игнатиев", той подчертава, че в областта на релсовия път за трамваите и метрополитена в  София работи повече от 36 години. Има патент за изобретение и 3 авторски свидетелства, над 40 научни разработки и публикации, над 100 построени инфраструктурни проекта за релсов път, разработени и утвърдени 2 стандарта и 2 правилника, 10 обекта като член на фирма за строителен надзор.

 

Инж. Румен Борисов е проектант на около 30% от трамвайните трасета в София, 2-ра и 3-та линии на метрото, както и отклоненията им от Младост до летището и Бизнес парка. Той подчертава, че всички новости в трамвайния релсов път от 1983 година досега са свързани с негови разработки или проекти и няма обект, от който да се срамува.

 

Вижте цялото становище на инж. Румен Борисов тук.

 

 
още от Новини

още от София