Близо 80% от възлаганите от АПИ пътни ремонти са договаряни незаконосъобразно
Доклад на междуведомствена работна група показва разлики в цените, липсващ надзор и процедури по изпитване и въвеждане в експлоатация и заобикаляне на обществени поръчки
Междуведомствената комисия от Министерството на регионалното развитие и Министерството на финансите, която трябваше да провери възложените дейности от АПИ по договорите за текущ ремонт и поддръжка, е прегледала 34 договора и над 900 задания по тях за 2018-2020 година. Според доклада на комисията, почти 80% от възложеното не отговаря на условията на самите поръчки. Това означава, че от 3.1 млрд. лв., възложени по договорите за 2018-2021 година, почти 2.5 млрд. лв. са възложени незаконосъобразно. Докладът показва още фрапантни разлики в цените за изпълнение на ремонтите, съобщи вицепремиерът и министър на финансите Асен Василев и посочи примери с разлики до 7 пъти. Проверката е установила още, че са липсвали финансов и строителен надзор, процедури по изпитване и въвеждане в експлоатация на ремонтираните пътища, имало е заобикаляне на обществени поръчки и директни измами.
Проверени са договорите за пътно поддържане на 28 области в страната и договорите за поддръжка на автомагистралите. Като неотговарящи на Закона за обществените поръчки са преценени всички основни ремонти, реконструкции на пътища или изцяло ново строителство. Най-висок е процентът на незаконосъобразните договори във Варна, Търговище, Ловеч, Пазарджик и Ямбол, където варира между 97 и 99%. Като цяло, с изключение на Габрово, Добрич, Кюстендил и Сливен, във всички останали области процентът е над 70, а в повечето - над 90%. Само по 5 от договорите не е допуснато отклонение - това са Русе, Силистра, Кърджали, договорът за АМ "Марица" и за "Тракия" от Бургас до Ямбол.
Месец и половина комисията е събирала само договорите и таблиците към тях, като е посочено, че не всички са налични. Едно от съществените отклонения е, че по много от заданията има технологични проекти, които нямат разрешително за строеж. Според комисията законите усложняват ремонтите - "често, за да се стигне до реалното извършване на основен ремонт, реконструкция или нов строеж, са необходими 5-10 години за снабдяване с книжа и процедури по ЗОП". Така освен незаконни строежи резултатът е и завишени цени, разходни норми и необосновано високи допълнителни разходи.
Докладът на комисията обаче не посочва какво трябва да се плати и на кого, затова не е ясно дали строителните компании, които чакат нови плащания до 30 юни, ще ги получат. „Най-голямото ни очакване беше работната група да се произнесе колко от задълженията на държавата по договорите за текущ ремонт и поддръжка реално трябва да бъдат заплатени“, каза министърът на регионалното развитие в оставка Гроздан Караджов. "Комисията не казва тези договори да се развалят. Казва да се приемат законови промени, които да направят тези договори търпими", коментира Караджов и допълва, че комисията отказва да даде становище и настоява да се формира нова работна група, която да се произнесе за реално дължимото.
„Нужна е специална нормативна уредба за търпимост на изпълнените незаконни строежи, след проверка на качеството, възстановяване на строителни книжа, изпитания и въвеждане в експлоатация. Аз винаги съм искал да бъдат проверени договорите, преди да бъдат изплатени", заяви от своя страна министърът на финансите Асен Василев.
По доклада е сезирана прокуратурата, а той ще бъде внесен в Народното събрание. Министърът на регионалното развитие в оставка разпореди на ДНСК да провери всички констатации в доклада, свързани с твърдения за нарушения на Закона за устройство на територията. Във връзка с това началникът на ДНСК днес издаде заповед да бъдат проверени на място и по документи всички проблемни пътни участъци, изредени в доклада.
Доклада на Междуведомствената работна група може да прочетете тук.
Презентация по договорите за текущ ремонт и поддържане на републиканската пътна мрежа в периода 2018-2021г. на министерството на финансите вижте тук.
*Поради политическите трусове в страната, по повод доклада имаше два отделни брифинга – на министъра на финансите Асен Василев и на министъра на регионалното развитие в оставка Гроздан Караджов.