Обсъдиха възобновяването на проекта за Градската железница в Русе
До две седмици ще бъде обявена обществена поръчка за изграждане на нова спирка
В Русе генералният директор на НКЖИ инж. Златин Крумов и министърът на транспорта Николай Събев участваха в работна среща по проекта за градска железница по инициатива на Сдружението на бившите областни управители. На срещата е представено прединвестиционно предложение за доизграждане на съществуващата вече инфраструктура, като за целта ще бъде построен около километър железопътна линия. Идеята на проекта е да се осигури бърза връзка между централната градска част и индустриалните зони в града – Индустриална зона „Тегра“, Източна и Западна промишлени зони, Безмитна зона и Индустриален парк - Русе, както и връзка с град Мартен и други населени места.
Гражданите ще бъдат привлечени да използват Градската железница, тъй като тя ще намали значително ежедневния засилен трафик от и към Дунав мост и ще осигури друг устойчив способ на придвижване на работещите от жилищните към промишлените зони. А със стартирането в Русе на заявените инвестиционни намерения на фирмите „Ебершпехер“, „SGM пластик“ и други инвеститори ще бъдат открити още около 2000 работни места, което ще направи проекта за Градска железница още по-значим и необходим за комфорта на придвижване на гражданите.
Проектът предвижда 6 етапа на развитие.
- Първият етап е основен. С реализацията му ще се свържат Централна гара Русе – гара „Разпределителна“ – „Русе Север“ – „КТМ“ – Мартен. Трасето ще бъде с обща дължина 16.434 км и времетраене 39 минути, от които 13 минути за спиране и престой по гари и спирки, и 26 минути в движение. Предвижда се в пиковите часове да могат да бъдат превозени до 2400 души в едната посока, а извън натоварените часове може да се отдели една мотриса с капацитет 300 пътника за обслужване Русе Пътническа – Русе Разпределителна – Гюргево Север. Планира се още на първи етап да се изградят 5 нови жп спирки - „Родина“, „Университета“, „Безмитна зона“, „Булмаркет“, „Лукойл“, както и нов жп участък преди град Мартен с дължина 613 м, жп спирка „Мартен“ и автопаркинг.
- Вторият етап се отнася до изграждането на отклонението до Индустриален парк, като ще обхваща маршрут с дължина 3,154 км, преминаващ през Русе Разпределителна – Русе Изток.
- През третия етап се предвижда изграждането на връзката на гара „Север“ със северната околовръстна жп линия, Музея на транспорта, Речна гара, гара „Запад“ и гара „Долапите“ и ще бъде с обща дължина 5,9 км.
- Четвъртият етап предлага маршрут Русе Пътническа – спирка „Долапите“ – гара „Долапите“ – спирка „Божичен“ – гара „Иваново“ и обратно с дължина на линията 21 км.
- Петият етап осъществява 16-километрова връзка от Русе Пътническа през Русе Разпределителна до Гюргево Север.
- Шестият етап ще предложи 111 км връзка с летището в Букурещ при маршрут Русе Пътническа – Русе Разпределителна – Гюргево Север – Букурещ – Отопени (летище).
Възложителят на проекта няма да бъде задължен да следва тази последователност на етапите.
По Плана за възстановяване и устойчивост България е получила одобрение и очаква финансиране за над 53 млн. лв. за изграждане на интермодален терминал Русе с железопътна връзка към гара Русе – разпределителна – РП Дунав и нова спирка, която да обслужва работещите в тази индустриална зона, както и хората, които живеят в района. До две седмици ще бъде обявена обществена поръчка за изграждане на спирката, като се очаква се тя да е готова до края на годината.
Според Крумов връзката между Русе и Букурещ не е била приоритет досега, но с усилията и на двете държави се очаква тя да бъде рационално използвана до 2026 г. Русе може да стане част от много сериозен индустриален конгломерат заедно с Букурещ, Варна и Горна Оряховица. В тази посока има желание за работа на бизнес, администрация, жп инфраструктура и правителство, каза от своя страна министърът на транспорта Николай Събев.