Инженерингът в образователната ни инфраструктура проваля бъдещето на децата, а нормите за проектиране създават проблеми, вместо да ги решават

367

Добрите примери за обновяване на учебни пространства в България са малко, но все пак ги има, показа конференция в 145 ОУ „Симеон Радев“ в София


Снимка: Citybuild.bg. Сградата на училището в „Младост 3“, за което от години чака проект за реконструкция.

Темата на вчерашната конференция, организирана от Съюза на архитектите в България, беше инспирирана от проекта на Българския павилион на Венецианското архитектурно биенале, което приключи в края на ноември. Проектът „Образованието - придвижване от мрак към светлина“, който разглежда проблемите и възможностите на изоставените български училища, беше представен от члена на екипа арх. Божидара Вълкова-Горанова (POV architects). На 20 декември (сряда) предстои представянето на проекта и в центъра за изкуства „Топлоцентрала“.

 
Снимка: Citybuild.bg. Актовата зала е основен акцент в идеята за реконструкция на 145 ОУ „Симеон Радев“.

За архитектурата на просвещението у нас по време на форума разказа арх. Белин Моллов, а проект за нова сграда на Основно училище „Княз Александър I“ в Пловдив представи арх. Константина Костова (очаквайте подробности). Творческият директор на възроденото 100-годишно училище в с. Осоица Татяна Захариева разказа как сградата е била реставрирана без конструктивни промени и със запазване на автентични мебели, а за придвижването на идеята за трансформация на бивш строителен техникум в Брацигово в "Международен център за архитектурно-строителна реставрация“ сподели арх. Десислава Димитрова.

 
Снимка: Citybuild.bg. Изложба на арх. Белин Моллов с ценни сгради, сред които и училища, допълваше събитието в голямата зала.

На въпроса защо образователните сгради от днес не са тези от вчера отговориха архитектите Мария Стайнова и Виолетка Славова (Lusio) и под мотото „Да променим образованието, променяйки средата“ показаха свои проекти, а за социалния подход към осем проекта в училището в Свети Влас разказа арх. Галина Милкова (Think Forward). „Що е то STEM центрове и имат ли почва у нас“ беше акцентът в представянето на арх. Пенка Станчева (PS Architects).  

 
Снимка: Citybuild.bg. Един от класовете проведе своя час, присъствайки на дискусията.

Защо нормите за детски градини и училища създават повече проблеми, като често ненужно спъват интересни и добри проекти обясни арх. Росица Браткова (Aedes), като даде пример с отказано наскоро разрешение за детска градина, а д-р арх. Анета Славова (Интегра Консулт Проект) представи проекта за реконструкция на сградата на 145 ОУ „Симеон Радев“, който е имал разрешение за строеж преди осем години, но поради липса на възможност за реализация то вече не е валидно.

 
Снимка: Citybuild.bg. Идеята на проекта е отворен адаптивен план и гъвкавост на пространствата.

Проф. Вили Лилков - бивш баскетболист, депутат и общински съветник, акцентира върху необходимостта от промяна на учебната среда и реформи в образованието и показа готови типови проекти за спортни зали в столични училища, една от които вече се изгражда. Арх. Божидар Хинков (Arrogant Architects) акцентира върху добри примери за многофункционална спортна инфраструктура в училища по света, като отбеляза, че макетите на децата във фоайето показват, че те искат да играят, да спортуват и то - сред природата.

Снимки: Citybuild.bg. Детските макети на тема „Какво училище искам“.

Предложения към институциите във връзка с образователната инфраструктура у нас ще направи след форума Съюзът на архитектите в България. Неговият председател арх. Петър Диков заяви, че картината като цяло е тъжна, че инженерингът е процедура, която проваля реализацията на добри проекти, и че нормите за образователна инфраструктура като че ли повече пречат на архитектите.

 
Снимка: Citybuild.bg

„Конференцията е по една много интересна и актуална тема – тя поставя въпроса за архитектурната среда, но във връзка с необходимите реформи в образованието и нормите за проектиране на сгради. Хубаво е, че имаме млади екипи, които се стремят да модернизират нашите представи за училището и правят това с конкретни проекти“, коментира за Citybuild.bg проф. д-р арх. Тодор Булев.

 
Снимка: Citybuild.bg

Забавно връщане към училищните години осигуриха организаторите с обяд в столовата, където участниците в конференцията получиха купони и се наредиха за "първо, второ и трето".

Снимки: Citybuild.bg

Ема Димитрова

ОЩЕ НОВИНИ

Основният ремонт на Комплекса за социални услуги за възрастни хора "Гергана" в к.к. "Св. Св. Константин и Елена" до Варна ще започне в края на годината

Основният ремонт на Комплекса за социални услуги за възрастни хора "Гергана" в к.к. "Св. Св. Константин и Елена" до Варна ще започне в края на годината

Проектът ще се финансира с европейски средства по Националния план за възстановяване и устойчивост и е на стойност 7,7 млн. лв.

Община Троян планира изграждане на трасе за колоездене в лесопарк "Турлата"

Община Троян планира изграждане на трасе за колоездене в лесопарк "Турлата"

От администрацията обсъждат допълване на цялостната визия на лесопарка - за осмисляне на терена и превръщането му в зона за спорт, отдих, тренировки и забавление

Сградата на Международния младежки център в Перник беше официално открита

Сградата на Международния младежки център в Перник беше официално открита

Тя разполага с паркинг, зала, библиотека, изложбена площ, пространства за провеждане на събития, културни и образователни дейности, спортни съоръжения и леглова база за настаняване на гост-лектори и участници в различни мероприятия

Одобрен е проект за Подробен устройствен план за част от "Манастирски ливади – изток", който предвижда имот за училище и детска градина

Одобрен е проект за Подробен устройствен план за част от "Манастирски ливади – изток", който предвижда имот за училище и детска градина

Заповедта е влязла в сила, с което Столична община придобива собствеността върху предвидения нов имот с площ от 8 324 м2

Тракийският гробнично-култов комплекс Оструша отвори врати за посетители

Тракийският гробнично-култов комплекс Оструша отвори врати за посетители

В саркофагоподобната камера има специален режим на наблюдение, което дава възможност на посетителите да видят фреските по тавана без влизане в самия саркофаг и нарушаване на параметрите за опазване