Парите, които инвестирате във велоалеи, са пари, които няма да инвестирате в болнична инфраструктура

60

Това каза арх. Йеспер Дал, ръководител на отдела за строителство и собственост в датската община Фредериксберг


Арх. Йеспер Дал участва в събитието „Разговори за града” в София и беше член на журито в Конкурса за пешеходен мост към Южния парк над ул. „Бяла черква“.

„Петопръстният“ план на Копенхаген

В миналото датският архитект Йеспер Дал е ръководил отделите по архитектура, планиране и градски пространства в община Фредериксберг и в община Копенхаген. Заемал е и ръководни постове в Асоциацията на датските архитекти и Датската агенция за култура. Член е на борда на Съвета за зелено строителство на Дания. На 6 октжомври в София той представи т.нар. „Петопръстен“ план на Копенхаген, въведен преди 75 години като стратегия за развитие на столичния регион, който и днес продължава да действа като основна урбанизационна стратегия, целяща дългосрочна устойчивост. Планът е с формата на човешка длан, а пространствата между „пръстите“ са зелени площи. Фредериксберг представлява една десета от Копенхаген и се намира в „дланта“ на петопръстната система. Влаковете и велосипедите са бъдещето, смята Йеспер Дал.


Източник: www.researchgate.net. В „Петопръстния“ план на Копенхаген се ползват основно електрифицирани линии, които вървят от периферията към центъра на града и обратно.

През 70-те години повечето датчани се ориентират към живот в периферните райони и в центъра на Копенхаген живеят основно студенти и възрастни хора, които не могат да си позволят автомобили или вече не шофират. Това се превръща в стимул да се инвестира във велосипедна инфраструктура – т.е. основният мотиватор са били самите потребители. След това тази инвестиция се изплаща и сега хората постепенно се връщат в центъра на града, като на много места има „зелена вълна“ за велосипедите, а не за колите. „Освен това парите, които инвестирате във велоалеи, са пари, които няма да известирате в болнична инфраструктура“, каза арх. Дал и отбеляза, че според проучване хората, които карат велосипед, живеят две години повече. Той подчерта, че за преобразяването на града огромно влияние са оказали и книгите на датския урбанист Ян Геел, който също беше в София. Под негово ръководство беше създаден доклад с препоръки за развитие на столицата ни, от които обаче вече 5 години почти нищо не е реализирано…  


Снимка: aarch.dk. „Геел Архитекти” дадоха препоръки за публичните пространства на София: конкретни стъпки за градската идентичност, мобилността, обществения живот и качеството на публичното пространство. Работата на студиото се основава на проучванията, проведени от датския урбанист проф. Ян Геел. Използвайки човешкото измерение като своя отправна точка, той работи за подобряване на условията в градовете вече повече от 50 години.

Какво може да приложи София от опита на Копенхаген?

„Много от нашите стратегии биха били приложими при вас“, смята арх. Йеспер Дал. „София е красив град, може да се създадат хубави градски пространства, имате необходимия мащаб. Трябва да се обновят красивите стари сгради и да се даде приоритет на пешеходците и велосипедите, а не на автомобилите. Тук има голям трафик. Така беше и при нас. Когато направихме главен път през града пешеходен, търговците протестираха. Тази промяна обаче ги направи по-успешни и сега там са най-скъпите магазини. Не трябва да се поддаваме на първоначалния скептицизъм“, каза арх. Дал.


Снимка: Darth Liu, unspash.com. Първата в света пешеходна улица е Strøget в Копенхаген и е една от най-дългите такива търговски улици в Европа (1,1 км). Strøget е превърната в пешеходна зона през 1962г., първоначално временно, но промяната е направена за постоянно през 1964г. Търговци и шофьори протестират, а инициаторът за улица без автомобили Алфред Васард, „кметът на градоустройството“ на Копенхаген тогава, дори получил смъртни заплахи.

Според арх. Дал трябва да си зададем въпроса какъв тип градски живот искаме и след това - какъв тип инфраструктура ни е необходима? „Това е принципът, когато се прави градоустройство и се застрояват нови райони“, каза той и допълни: „Политиците в Дания се вслушват в съветите на експертите, но това е урок, който учим в продължение на 75 години“, обясни той. „Ако инвестираш в добра автомобилна инфраструктура, ще получиш повече автомобили, ако инвестираш в такава за пешеходци и колоездачи, насърчаваш този начин на придвижване“, каза архитектът.


Източник: Арх. Йеспер Дал. Според него причината хората да избират велосипедния транспорт е защото е „лесно и просто“.

Бреда, Нидерландия

Бреда, Нидерландия

Бреда, Нидерландия

Бреда, Нидерландия

Бреда, Нидерландия

Бреда, Нидерландия

Утрехт, Нидерландия

Утрехт, Нидерландия

Утрехт, Нидерландия

Утрехт, Нидерландия

Утрехт, Нидерландия

Утрехт, Нидерландия

Утрехт, Нидерландия

Утрехт, Нидерландия

Утрехт, Нидерландия

Утрехт, Нидерландия. Снимки: Citybuild.bg, Ема Димитрова

Арх. Дал разказа и за нови проекти като обновяване на зоните под мостове (надлези) с цел да се превърнат в спортни зони, зони за събития или пазари на открито, както и за решението за разрушаване на половината от шестлентовата магистрала Bispeengbuen, която минава през квартал Nørrebro и Frederiksberg и е обект на дебати от много години.

Източник: tv2lorry.dk. Идеята е на освободеното място да има парк. За проекта ще ви разкажем малко по-късно.

Гледайте цялата презентация на арх. Йеспер Дал тук.

Ема Димитрова

ОЩЕ НОВИНИ

Античният град Диоклецианополис в Хисаря посреща първите си гости

Античният град Диоклецианополис в Хисаря посреща първите си гости

Ръководител на проекта е арх. Пламен Михалски, археолог е Митко Маджаров, а проектант - Маринела Георгиева – Трифонова

Предстои дискусия за съвместяването на жилищни и производствени територии

Предстои дискусия за съвместяването на жилищни и производствени територии

Събитието на 25 април в София е организирано от Съюза на урбанистите в България

Нов открит паркинг с 1 000 места ще има летище София през есента

Нов открит паркинг с 1 000 места ще има летище София през есента

Той ще включва и места за електрически автомобили със зарядни станции

Община Варна организира обществено обсъждане на инвестиционния проект за разширяване на булевард "Цар Освободител"

Община Варна организира обществено обсъждане на инвестиционния проект за разширяване на булевард "Цар Освободител"

Пътната артерия е една от най-натоварените в града, а в плана е заложено още реализация на градска железница северно от него

Отличиха три проекта в конкурс в рамките на Седмицата на ландшафтната архитектура в Лесотехническия университет

Отличиха три проекта в конкурс в рамките на Седмицата на ландшафтната архитектура в Лесотехническия университет

Третокурсникът Слави Дичев спечели първото място за идеен проект за коридорно пространство на третия етаж на учебното заведение

Завърши строителството на новия мост на пътя Царево – Ахтопол

Завърши строителството на новия мост на пътя Царево – Ахтопол

Наводненията миналата година компрометираха старото съоръжение, а по трасето преминава целият трафик към Южното Черноморие