Търговските центрове са публичното пространство на китайските градове
Това казва Бен ван Беркел от UNStudio, което завърши Shanghai Jiuguang Center – най-големият търговски комплекс в северен Шанхай
UNStudio, в сътрудничество с Nihon Sekkei, наскоро завърши Шанхайския център Jiuguang. Дизайнът на тази нова дестинация за търговия на дребно, която се намира в средата на оживен квартал на Шанхай, обединява търговска екосистема с ориентирана към човека и удобна за клиентите дестинация. Докато Nihon Sekkei разработва външната обвивка на търговския център, UNStudio е натоварено със задачата да разработи дизайна на вътрешния двор и неговите фасади, интериора на мола и обществена тераса на покрива.
Потребителското изживяване формира ядрото на дизайна на UNStudio - многобройни начини, по които потребителите биха могли да се ангажират с различните пространства. Това води до синергия между архитектурния и интериорния дизайн, мащаба на сградата и човешкия мащаб, геометрията, материалите и връзката вътре-вън.
Дизайнът включва централен двор и ландшафтна зона, която се намира в сърцето на мола. Този вътрешен двор не само служи като място за събития за самия мол, но също така осигурява публично пространство за всички. Неразделен елемент от двора е зона с места за сядане, озеленяване и осветление, която е проектирана да се използва и за събития.
Вътрешният двор свързва долните и горните нива чрез стълбище и ескалатори. В допълнение към осигуряването на директен достъп до приземния етаж, хоризонталните ленти на фасадите, обграждащи двора, създават силна визуална връзка между външното пространство и вътрешните обществени зони на всички нива.
Балконите, свързани с празните пространства, размиват връзката между интериора и екстериора, а покритието на керамичните плочки подчертава дневната светлина, падаща върху различни области на фасадата и създава динамични отражения през целия ден.
Силната връзка между екстериора и интериора продължава в организацията на три вътрешни пространства по периметъра на двора. Всяко има своя отделна идентичност и материализация, базирана на три различни теми, които вертикално свързват изживяването при пазаруване и помагат за ориентацията в рамките на обширните търговски площи.
Зоната на тема „Градска площадка“ със своята ярка цветна материя изразява суматохата на града отвън.
Втората зона с тема „Градски оазис“ има за цел да се свърже отново с природата, използвайки топли тонове и месингови елементи.
Третата зона - „Градски подиум“, препраща към нощна атмосфера, която се отразява в тъмните лъскави материали.
Трите пространства създават вертикално пространство през различните нива. Те допълнително снабдяват с дневна светлина, като същевременно осигуряват поглед към вътрешния двор.
Основната вертикална циркулация е покрай тези пространства, докато самите те са свързани на всеки етаж с непрекъснат маршрут, който осигурява достъп до всички магазини. На всеки етаж този вътрешен „булевард“ е разделен на три зони с поредица от атракционни точки.
Дизайнът на тавана интегрира модел, който действа като ориентир, насочвайки към общи части като тоалетни, асансьори и ескалатори.