Възстановяват ограда със сграфито техника между две красиви сгради в София
Недвижимите културни ценности се намират на ул. „Париж“ 1 и ул. „Московска“ 29
Днес Столичният общински съвет одобри изпълнението на художествено оформление чрез техниката сграфито* на арковидни ниши на реконструираната ограда между две сгради в центъра на София. Административната сграда на Столична община на ул. „Париж“ 1 (бивша Жилищна сграда на Киро Стефанов) и жилищната кооперация – Палата „Св. София“ на ул. „Московска“ 29 срещу едноименния храм, са архитектурeн паметник на културата с категория „местно значение“. Оградата между двете сгради попада в охранителните им зони, както и в обхвата на територия с културно-историческо наследство със статут на групова недвижима културна ценност.
Снимка: Google Street
Стенописите в двора на Финансовия отдел на Столична община в техника сграфито в „нишите” на тухлената ограда от арков тип са отпреди век и са с типично местоположение за изпълнение на курсови работи на студенти от 80-те години, като периодът на създаване се определя между 1944 и 1989 г. През 2018-2019-а са извършени експертни, проучвателни и проектни дейности във връзка с демонтажа и реконструкцията по автентични данни на оградата, изготвени са и инвестиционни проекти, съгласувани от Министерството на културата и одобрени от Направление „Архитектура и градоустройство“. Издадено е разрешение за строеж и съгласно изискване на МК след приключване на реконструкцията по оградата е изготвен художествен проект със сграфито техника в оградните ниши. Автори на идейните разработки са студенти от втори и трети курс в специалност „Стенопис“ на Националната художествена академия с ръководител Любомил Драганов. Проектът е представен за разглеждане в Националния институт за недвижимо културно наследство.
Снимки: registersofia.bg. Състояние преди реконструкцията.
*Сграфито (от италиански sgraffiare или graffiare - драскам, дращя) е декоративна техника, използвана за украса на стени, но тя се използва и в живописта, най-вече в монументалната. Употребява се като художествено изразно средство и при приложните изкуства. Същността на техниката е: след нанасяне на слоеве мазилка с различен цвят върху горния слой с остър инструмент чрез драскане се създава рисунката - така се открива долният слой, който е в различен цвят. По този начин изображението се създава чрез цветовия контраст.