Започна работа по всички стратегически проекти за свързаност по оста север-юг
Предстои обявяване на обществени поръчки за разработване на разширени идейни проекти за всеки от тези пътища
В последните шест месеца Министерството на регионалното развитие и благоустройството започна фактическа работа по всички стратегически проекти за транспортната свързаност по оста север-юг. Това съобщи вчера заместник-министър Явор Пенчев на Софийски икономически форум III.
Пенчев заяви, че осъществяването на стратегически важните инфраструктурни проекти не трябва да се влияе от политическите крамоли. „Темповете, с които се работи по тези три направления север-юг, са много бързи и предполагам, че в рамките на следващите шест месеца щяхме да имаме избрани изпълнители за проектиране на трасетата и за изработване на подробни устройствени планове“, допълни зам.-министърът. Той представи интерактивната карта с плановете за развитие на транспортната инфраструктура на България и свързаните региони до 2040 година.
В най-напреднал етап е проектът за АМ „Черно море“ с проектна дължина 104 км. По него има разработени 3 варианта, които са внесени в МОСВ и вече има становище по тях. Магистралата е част от паневропейския транспортен коридор № 8, който е най-пряката връзка между Адриатика и Черно море.
Ключов проект е и изграждането на магистрален път от Видин до София, който да минава през тунел под прохода „Петрохан“ и да включва магистрала „Струма“. Това е приоритетният за ЕС транспортен коридор „Ориент – Източно Средиземноморие“, свързващ държавите от Централна и Западна Европа с пристанището в Солун. Реализацията на проекта ще улесни значително транзитния трафик и ще даде тласък на развитието на икономиката на Румъния, България и Гърция.
Пътната свързаност между България и Северна Македония ще изглежда съвсем различно, ако изградим магистрално трасе по направлението Гюешево – Кюстендил – Дупница, добави Явор Пенчев. То ще осигури бърза връзка между автомагистрала „Струма“ и границата със Северна Македония. По предварителни данни това ще бъде скоростно трасе с дължина 62 км. Идеята е в бъдеще да продължи с още два участъка – от Дупница към Самоков и Ихтиман, за да се осъществи връзка с магистралите „Тракия“ и „Хемус“.
По направлението север - юг е важно изграждането на магистралата „Русе - Велико Търново“. Тя е част от коридора от Букурещ до Александруполис, който минава през Русе, Велико Търново, автомагистрала „Хемус“, преминава през тунел под Стара планина, пресича магистралите „Тракия“ и „Марица“ и достига до границата с Гърция при граничния пункт „Маказа“, а оттам на гръцка територия – до Александруполис.
На въпрос за магистрала „Струма“ зам.-министър Пенчев обясни, че за участъка през Кресненското дефиле има влязъл в сила ОВОС и избран изпълнител, но строителството не може да започне, тъй като по напътствие на Европейската комисия трябва да бъде направена допълнителна проверка на съответствието на издадения ОВОС с природозащитните цели на Защитена зона „Кресна“. Изготвянето на тези природозащитни цели е задължение на МОСВ. Ведомството ги е възложило на търговско дружество, но работата по тях няма да приключи до края на тази календарна година. Това ще доведе до повече от 2 години забавяне на старта на строителните дейности.